A portrait of the nerd...

söndag, april 13, 2008

Komet Giro Göteborg 2008


Av någon egendomlig anledning blir det jag som bloggar om något cykelrelaterat i stället för Susann. I går gick det numera klassiska Komet girot av stapeln. ca 30 personer dök upp vid 14-tiden på Veloform och förväntan var hög.


Ca 14:30 lades alla cyklar på en gräsplätt utanför, tävlingsinstruktionerna fästes och deltagarna ställde upp sig på startlinjen. Efter en kort presentation gick starten och alla "rusade" till sina cyklar för att hitta en färdväg. 8 kontroller utsprida från Långedrag till Hisingen och Gullheden gjorde att plannering var A och O. Tillsammans med ett par bekanta beslöt vi oss att åka mot långedrag för första kontrollen. Lite felåkning och vi kom som nummer 3 till kontrollen där vi skulle räkna brevlådor. Vid andra kontrollen, Roddarföreningen, fick vi en punktering men då jag hade en väl utrustad väska med mig löstes det snabbt och effektivt.


Vi fortsatte sedan i lagom tempo över Älvsborgsbron ner mot Slottsberget för nästa kontroll. Tyvärr missade vi båten vid Lindholmen och fivk vänta 15 minuter extra bara för att få stämpel. Vid Nordstan fick jag punktering och gruppen åkte vidare mot nästa kontroll medan jag lagade. Vi möttes upp strax innan målet där vi fick det glädjande beskedet att vi var sist i mål.


Då alla väntade på oss kunde sekretariatet dra sig tillbaka medan vi fick förfriskningar. Snabbt korades segraren och girots bästa ekipage under folkets jubel. Lite efter häng med mer förfriskningar följde innan vi drog oss trötta och glada hem för korv med mos framför TVn.