A portrait of the nerd...

torsdag, oktober 14, 2010

Löv is in the air... *göteborg*

.
.


Snart är det fredag! Woho! Jag har kommit in ganska bra i mitt nya arbetsschema. Det är så himla skönt att ha helgen fri. Förut hade jag alltid lite ångest i början på veckan när jag skulle jobba helg. Nu blir jag mig helt salig när jag inser att jag faktiskt är ledig, varje helg dessutom!

Denna helgen är det fullt upp. Jag tänkter ta en snabbtripp ner till Falkenberg, hänga lite med Beijjan. Ev. lite torghandel men mest kakelugnsmys. Men redan på lördagseftermiddag åker vi upp till Gbg igen och går på kalas hos brorsonen som fyller 7 år. Jag tycker som vanligt att jag har den bästa presenten, men det återstår att se om han också tycker det.
På söndagen ska jag och Johan på söndagsmiddag ute i gamla K-dala. Får se om det blir några bildbevis.

Roade mig häromdagen med att plocka kastanjer, dom är himla fina. Hoppas inte nån stackars korre får gå hungig i vinter bara...



Den 4:e oktober var det kanelbullensdag! Detta året fuskade jag inte och köpte findus färdigbakta utan gjorde egna. Med hjälp av vår fina hushållsassistent gick det i ett nafs. Jag hade i extra mycket kardemumma både i degen och remonsen förutom kanelen då. Dock blev det rätt många av den satsen som står på mjölpaketet så vi fick kalla in extra äthjälp i form av Anna och Stenis. Jag tror dom var nöjda!



I måndags tog jag en sväng ut till mor och trasproletariatet. Lillsyster var där med Alva och Niña och hälsade på. Innan jag åkte från jobbet på Avenyn så slog jag på tidtagaruret på mobilen. Mest för skoj, var lite nyfiken på hur lång tid det kunde ta. Tror att det är ca 1 mil dit, kanske lite kortare men jag tog det på:



Tänker att detta får bli min måttstock för framtida besök. Denna dagen hade jag väl dock perfekta förhållanden med lite vind och fint väder. Men ändå!

Jag passade på att fota Niña när jag var där, jag håller på med ett nytt virka-hund-projekt. Fast hon är lite knivigare än pudlarna eftersom hon är flerfärgad men skam den som ger sig! Postar väl nåt om 2 mån. :)



Alva däremot är svår att fånga nu, hon far omkring en massa och har nyss lärt sig att hasa sig fram. Ytterst farligt! Här är hon på väg mot sladdar och spännande videoband.



Johan var på firmafest i lördags, femkamp på liseberg och hela köret. Så här fin var han när han gick. Har inga efterfoton tyvärr.



Stod i köket en dag och skulle sno ihop en Szechuanrätt och grävde då i våran lök/ingefärsskål som står i köket. När jag hittade ingefäran såg jag att det växt ut en knopp på den. Som en liten tulpanlök. Jag blev eld och lågor, jag har länge försökt odla olika spännande saker. Avocado t.ex. är en sak som alltid misslyckats. Men denna hade börjat växa helt på egen hand. Antar att den trivdes där i skålen. Nu har jag iallafall planterat den så får vi se om den tar sig. Enligt källor på internet kan man skörda en gång om året. Så nästa år vid denna tiden kanske det blir ingefärsfest. Kan ju vara bra i dessa förkylningstider.



Satt och fikade i veckan på björngårdsvillan i slottskogen. Lite bortglömt ställe faktiskt. Minns att jag var där med pappa när jag var liten. Läste i tidningen att det var en ny kille som tagit över stället. Jag var väl inte superimponerad men det ligger rätt mysigt. Om jag gör det till en vana att gå dit kanske jag kan med och be dom ta in sojamjölk och nåt veganvänligt bakverk. Sitter man ute kan man dessutom ha turen att få se ballongfärder på låg höjd.



Ytterliggare ett bevis på att hösten är här att det blir mörkt ganska tidigt nu. Cyklade hem i solnedgång vid 18-tiden för någon vecka sedan. Lite vackert var det allt.



p.s.

I november kan det vara intressant att kika in på denna bloggen. Nov. är näml. Vegan Month Of Food. Så vi tänkte slänga ut en massa recept och tips. Det blir mest för att inte säga bara, husmanskost! Ses! d.s.