A portrait of the nerd...

söndag, september 05, 2010

Höstresa till Vadstena

eller jakten på svampen





Ja. Nu är det faktiskt höst. På nätterna har temperaturen krypit ner under 10 sträcket, nästan under fem faktiskt. Så nu är det bestämt, det är höst. Men det har ju sina fördelar också t.ex. att det finns svamp i skogarna! Men i Göteborg är det långt till skogen så vi tog tåget till Vadstena.
Resan var faktiskt planerad sedan länge men det har varit svårt att få ihop den lilla lediga tid man har. Men nu äntligen föll allt på plats. Turligt nog lyckades vi pricka in faster Kickis 75 års kalas också! Fantastiskt! Men innan kalaset så hann vi ta en sväng ut till Järnevid. Jag och Eva tog en promenad i skogen och Johan och hans far tog en båttur.





Vi hittade bara några champinjoner som dessutom kunde vara karbolisar men det var skönt att bara få komma ut i skogen. Johan och hans far däremot fick några kilo kräftor. Jag övervägde en räddningsmission där på bryggan men då hade nog inte svärisarna blivit så glada på mig :D Istället var det dags för elvakaffe och en liten tupplur innan det stora kalaset.
Vi piffade till oss ordentligt, och passade på att ta familjefoto! Så akta er så ni inte får julkort av oss! :D



Kalaset började på restaurang i stan och avslutades hemma hos Kicki med tårta och kaffe. Tyvärr blev det inte så många foton tagna men jag kan bjuda på ett på den veganska förrätten.



Helgen gick fortare än man kunde anat och på söndagen så fick vi skjuts ner till Jönköping för att ta tåget hem igen. Men innan så stannade vi på ett ställe som heter Urnatur. Helt otroligt! En fantastisk liten plats där man kan hyra stuga, vandra omkring eller bara vara. Det drivs bla. av en konstnärinna som skapat fantastiska naturinspirerade tyger och mattor. Om jag någon gång får 28.000 kr över så ska jag köpa mig en mossastig matta. Dock tänkte jag INTE spela golf på den. Vi gick omkring och tittade och sedan åt vi även matsäck. Jag bara måste återvända hit nån gång. Kanske tom bo i en av trädkojorna!




















Plötsligt glimmade det till där inne bland träden och vi smög närmare för se vad som stod att finna...

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home