A portrait of the nerd...

tisdag, april 21, 2009

Mat mm.

Förra veckan fick vi besök av svärföräldrarna/föräldrarna. Dom skulle åka till Spanien och passade på att hälsa på. Då var det ju på sin plats att ställa till med en liten fest, och svärmor fyllde dessutom år. Så jag komponerade ihop en tre-rätters och jag måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet.

Till förrätt fick vi en äppel och salvia kryddad korv tillsammans med en coleslaw, friterade salviablad och en dijoncreme.

Till huvudrätt fick vi rosmarin- och vitlökmarinerade tzayspett med ungsbakade rotfrukter, steklök och rödvinssås.

Desserten bestod av en tartlett fylld med rabarberkompott tilsammans med halloncouli och vaniljsås.
Det bästa var att alltsammans var veganskt. Johan har exprimenterat mycket på sistone och har uppfunnit både god korv och majonäs. Så himla bra.

I helgen var det cykel-swap meet igen och det byttes och såldes grejer så det stod härliga till. Lyckades bli av med mina cinelli spinaccisar och köpte ett par plastclips till Johans pake. Det dracks också en del öl och åts korv. Det kan faktiskt ha varit en av höjdpunkterna.


På söndagen kände jag att det vore på sin plats med en cykeltur men det är inte alltid man kan motivera sig så jag förenade nytta med nöje och mötte upp lillsystern och svågern på Kviberg. Vi kikade omkring och sen blev det både langos och fika. Men vårat loppistittande var inte helt stillat så vi gick ner till Bellevuemarknad också och tur var det för där hittade jag den! Jag hade egentligen inte råd men lyckades med hjälp av svågern att pruta ner den iaf 50 kr så för endast 250 kr kunde jag bli en lite lyckligare människa. Jag köpte en gigantisk dalahäst!!!

Så himla fin! Det framgår inte riktigt hur stor den är av bilden men den är minst 20 cm i mankhöjd! Johan har lite svårt för min dalavurm men han får allt vänja sig.

Våran Amerika abstinens har börjat bli ganska stor nu men Johan hjälpte till att lätta lite på trycket igår genom att laga burritos. Dom var grymt goda, och smakade precis som hos lesbianerna på Alberta street. Nom nom nom!